Dela

AddThis is disabled because of cookie consent

Firar och kritiskt granskar över 30 år av hållbara affärer

Dela

AddThis is disabled because of cookie consent

Feb 14, 2019

Seventh Generation logo

SÅ BÖRJADE VI

Vår historia började redan 1988 med ett antal ambitiösa principer.  En aspirerande grupp av entreprenörer från Vermont drömde om att grunda ett förtag på aktivism, och erbjuda amerikanska produkter designade för att vara mer positiva för hälsa och miljö, utan att kompromissa med prestanda.  

Det som började som en konkursmässig postorderkatalog för energi-, vatten- och resurssparande enheter utvecklades till dagens ledande hållbarhetsvarumärke, som idag erbjuder ett stort sortiment av banbrytande, giftfria produkter.

Vårt namn, Seventh Generation, inspirerades av filosofin hos den amerikanska ursprungsbefolkningen Iroquois, som på ett enkelt och kraftfullt sätt slår fast att ""i allt vi planerar att göra, måste vi överväga effekten som våra beslut har på de kommande sju generationerna.""  Mer än 30 år senare, i samband med att Seventh Generation expanderar utanför Amerikas gränser, är den här kraftfulla filosofin fortfarande vår ledstjärna.

DET HÄR HAR VI ÅSTADKOMMIT SÅ HÄR LÅNGT

Vårt varumärkes historia ger oss gott om anledning att fira.  Vi är enormt stolta över att ha blivit utnämnda till en Founding B Corporation 2007 och ärade över att ha listats av B-Corp som Bäst för Miljön de senaste sex åren.   

Vi har kämpat envist för säkrare produkter och skapat säkrare hem, vilket nyligen kulminerade i att det viktiga lagförslaget California Right To Know Act vann laga kraft.  

Vi siktar på att ge mer tillbaka till den här planeten än vad vi tar från den: från vårt fokus på växtbaserade ingredienser till användandet av mer återvunnet material, från vårt team som genomför 3 000 dagar av volontärarbete, till vår interna kolskatt som bidrog med jord- och skogsbruk till ett värde av £233,000 på bara 2 år.  Våra prestationer ger oss hopp och gör att vi går med lättare steg. De påminner oss om att var och en av oss kan bidra positivt till de kommande sju generationerna.

MEN SÅ MYCKET MER BEHÖVS

Vi är verkligen stolta över att ha haft så mycket positiv och varaktig effekt, men vi vet också att vi har en lång väg kvar.  Medan vi har bidragit till framgång på så många sätt, har vi fortfarande inte vänt strömmen.  Den här vackra och fantastiska planeten som vi har fått till låns utsätts för en chockerande respektlöshet av oss alla – dess hyresgäster.  Tillsammans är vi alla skyldiga till att addera mer till vår planets bördor än vi hjälper till att lindra dem.  På Seventh Generation är vårt mål att lämna den här världen i bättre skick än när vi kom, men vi måste erkänna att i dagsläget ser vi inte ut att vinna den kampen.

SÅ HÖJER VI INSATSERNA

Vi fortsätter den livsviktiga kampen för att skydda vårt klimat, vinna med växter – inte petroleum, producera noll avfall och köpa in råvaror på ett hållbart sätt (bland annat).  Men vi planerar att bli större, modigare och tuffare, och det snabbt.

2016 tog vi ett stort steg och blev en del av Unilever.  Vi skrev på för att spela vår roll i Unilevers Sustainable Living Plan och en vision om att göra hållbar utveckling till en del av vardagen.  Att vara en del av ett globalt missionslett företag gör det möjligt för oss att ta vårt varumärke utanför Amerikas gränser, för att värna om hälsan hos de kommande sju generationerna över hela världen.

2017 lanserade vi vår Social Mission Board för att agera som accelerator för våra sociala och miljömässiga mål.  Den här starka och passionerade styrelsen av hållbarhetsledare inkluderar vår medgrundare Jeffrey Hollender, vår f d VD John Replogle, VD för Ceres, Mindy Lubber och Ben & Jerrys VD Bostein Solheim.

ATT KAMPANJA I STORBRITANNIEN

2017 startade vi vår kamp för de kommande sju generationerna i Storbritannien.  Nästan tre årtionden känns som en alldeles för lång väntan, men nu är vi här och vi tänker göra vårt bästa för att ta igen förlorad tid.  

Vi kommer att använda vår passionerade aktivism för att bekämpa klimatförändringar och påverka Storbritannien att leverera på sina löften i Paris-avtalet från 2015 om att minska temperaturökningar till långt under 2C över förindustriella nivåer (1.5C är det egentliga målet här) och att, för att åstadkomma detta, minska utsläppen av växthusgaser till ett netto av noll till år 2050.  

Som miljoner andra såg vi Blue Planet II hösten 2017 och bevittnade de hjärtskärande scenerna av ödeläggelse och lidande som drabbat våra världshav på grund av den mänskliga cykeln av plastproduktion, -konsumtion och -avfall.  Vi kommer att göra mer för att bekämpa ödeläggelsen som de här plastföroreningarna orsakar.  Vi kommer att stå upp och svara på Sir David Attenboroughs upprop att ""ta bort plast från menyn"".   Vi arbetar med UK Plastics Pact och fokuserar outtröttligt på våra mål om noll avfall för att säkerställa att 100 % av våra produkter och förpackningar är biologiskt nedbrytbara eller återvinningsbara till år 2020.  

VAR EN FÖRÄNDRARE

Om vi kunde ändra det förgångna skulle vi göra det.  Vi har åstadkommit förändring, men inte tillräckligt.  Vi hoppas att du fortfarande läser det här eftersom du, liksom vi, bryr dig.  Vi inbjuder dig att arbeta med oss, att stödja oss och utmana oss, så att vi tillsammans kan hjälpa till att vända strömmen för klimatförändringar och plastföroreningar, och så mycket mer. Endast tillsammans kan vi ta upp kampen för de kommande sju generationerna.

i På sin årliga lista Best for the World hedrar B Lab de ledande företagen som är certifierade B Corps inom varje effektområde, men även övergripande nedbrutet på storlek. Seventh Generation har hedrats som Bäst för Miljön varje år från 2013 till och med 2018.

ii Beale, C. (2017) ""David Attenborough säger att världen måste agera nu gällande plast efter att ha bevittnat dess effekt under filmandet av Blue Planet II’, The Independent, 15e oktober (Online) Tillgänglig på https://www.independent.co.uk/environment/david-attenborough-plastic-ocean-sea-blue-planet-pollution-microplastic-a8001641.html (åtkomst 16 oktober 2018)

Seventh Generation logo

Seventh Generation

Berätta historier med målet att bygga en konsumentrevolution som vårdar hälsan i de kommande sju generationerna.

Läs berättelse
0 product(s)

Relaterade berättelser

Tvättråd

Tvättråd från Seventh Generation. Många spännande tvättråd och husmorsknep för hur du bäst behandlar olika typer av fläckar. Läs våra tvättips här>>

 

Read more »

Tvätta miljövänligt

Tvätta miljövänligt och spara energi och pengar. Har du ett skonsamt tvättmedel och skippar sköljmedlet minskar du den negativa miljöpåverkan. Läs mer här>>

 

Read more »

Tips för storstädning

Dags för en storstädning? Få tips och en lista över saker att göra. Använd Seventh Generation för en miljövänlig städning. Läs mer om storstädning här>>

 

Read more »